Vedervärdig dag

Min dag tog sin början i ett klassrum, liggandes på en kall och obekväm brits. Runt mig stod två akupunkturamatörer viftandes med nålar i olika former och storlekar, samtidigt som de diskuterade hur många centimeter de skulle sticka ner nästa nål i min arma kropp. Kanske i handen, kanske i foten, eller varför inte rakt in i knäleden? Man kan inte heller vara säker på att de träffa rätt, men det är bara farligt att pricka fel på vissa ställen, så som i ryggen tillexempel. Då kan man visst punktera en lunga. Men det händer bara ibland. 
 
 
Nej fy, det var ingen angenäm start på dagen. Det var med sol i sinnet jag cyklade hem på lunchen, visslandes på en trevlig melodi. Tills bomben slog ner i min hjärna: det var denna eftermiddag Den Fruktade Redovisningen skulle äga rum. 
 
Det var inte med sol i sinnet jag cyklade tillbaka till skolan, som nu hade ändrat skepnad och mer liknade Alcatraz: det illa beryktade fängelset än en vanlig oskyldig barack.
 
När det var min tur gick jag på stapplande ben fram till katedern, jag kopplade med stor möda, på grund av allvarlig tremor i händerna, in min PowerPoint och harklade mig försiktigt. Ingen hörde. Jag såg ut över folkhavet, Över säkert ett femtontal illvilliga åhörare. Längst bak satt läraren, men sträng uppsyn och stram knut i nacken. Det sista jag minns att jag tänkte var: Detta kommer bli min död. 
 
 
 



Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

RSS 2.0